EINDELIJK!!!

Na ruim anderhalf jaar niet gedart te hebben in competitieverband, kunnen we eindelijk met goed nieuws komen! Na de persconferentie van afgelopen dinsdag, is duidelijk geworden dat de 1,5-meter regel per 25 september zal verdwijnen. Eerder hebben we gecommuniceerd dat het verdwijnen van deze maatregel onze belangrijkste voorwaarde was voor het opstarten van de competitie. Donderdagavond (16 september) heeft er een bestuursvergadering plaatsgevonden, waarop wij hebben besloten te gaan starten met de competitie, inclusief bekertoernooi. De competitie zal op korte termijn gaan starten, en wel in week 40 (beginnend op maandag 4 oktober).

We zijn ook allemaal op de hoogte van het feit dat het afscheid van de 1,5-meter regel gepaard gaat met het invoeren van de zogenaamde ‘coronapas’. Iedereen is bij het binnentreden van een horecalocatie vanaf 25 september verplicht een geldige QR-code te kunnen overleggen (verkregen door vaccinatie, een negatief testbewijs óf het doormaken van Corona). Als bestuur oordelen wij niet over deze maatregel, maar het staat vast dat we ons eraan te houden hebben. Echter, de verantwoordelijkheid voor de controle ligt bij de uitbater van de horecagelegenheid. Teams hebben onderling dus ook niet het recht om elkaar te controleren op de QR-code. Langs deze weg willen we de uitbaters echter wel vragen om de wetgeving te respecteren en om de controles uit te voeren. Dit om gedoe te voorkomen én om een zo veilig mogelijke speelomgeving te creëren zodat we na anderhalf jaar eindelijk weer van onze sport te kunnen genieten.

Dezelfde verantwoordelijkheid vragen we aan alle leden. Neem je verantwoordelijkheid door enkel te spelen als je een geldige QR-code kunt overleggen. Mocht er op een avond toch iets voorvallen op dit gebied, probeer er onderling op een volwassen manier uit te komen. Mocht dit toch niet lukken, wend je dan tot de wedstrijdleider. Dit kan per email (wedstrijden@rdbdarts.nl) óf telefonisch (0625192078).

Sluitingstijd horeca

Dan is er ook nog de beperkende maatregel dat de horeca om 00:00 uur moet sluiten. Ook dit kan potentieel problemen met zich meebrengen. Ook hiervoor leggen we de verantwoordelijkheid bij jullie als leden. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat om 00:00, de wedstrijd uitgespeeld is. Zo niet, zal de wedstrijd op een later moment uitgespeeld moeten worden. Communicatie zal hierin belangrijk zijn. Overleg als teamcaptains vooraf of het mogelijk is om eerder te beginnen (bijvoorbeeld om 20:00 uur). Wellicht is het mogelijk om de singles of koppels op meerdere borden tegelijk te gooien, zodat er tijdwinst wordt behaald. Is dit allemaal niet mogelijk, probeer dan in goed overleg te bekijken of het spelformat voor die avond aangepast kan worden (speel de singles bijvoorbeeld bo3 in plaats van bo5). Wij gaan ervan uit dat men dit oplost, en hopen dat de horeca vanaf november tot na 00:00 open mag blijven.

 

Toewerken naar de herstart

Hoe zullen de komende weken eruit zien? Ten eerste zal de inschrijving nog open blijven tot aanstaande zondag 19 september 23:59 uur. Heb je als team lange tijd getwijfeld om je in te schrijven voor de competitie, dan is dit je laatste kans om dit alsnog te doen! Volgende week zal voor de wedstrijdleiding, i.s.m. het overige bestuur, in het teken staan van het maken van de indelingen en het speelschema. Dit jaar zijn er bij de inschrijvingen meer opmerkingen dan ooit binnengekomen. Het zal waarschijnlijk onmogelijk zijn om aan alle opmerkingen en wensen gehoor te kunnen geven, hiervoor vragen wij jullie begrip. We streven ernaar om minimaal een week van te voren het speelschema te publiceren. We begrijpen dat dit misschien kort dag gaat zijn, maar hier is even geen andere optie voor. We vragen wederom om jullie begrip. Dit seizoen zullen de wedstrijdboeken voor alle teams per post verzonden worden richting de speellocaties. Hier kun je deze dan ook tijdens je eerste thuiswedstrijd afhalen.

De ALV heeft geresulteerd in een aantal reglementswijzigingen. De notulen van de ALV en de gewijzigde reglementen komen z.s.m. online. Bekijk deze goed, zodat je optimaal voorbereid van start gaat in de competitie! Daarnaast gaan we vanaf dit seizoen gebruik maken van de Teambeheer app voor het doorgeven van de uitslagen, wedstrijdformulieren zijn in principe dus onnodig. Het wedstrijdformulier wordt beschikbaar als download op de website, zodat je deze zelf kunt printen en eventueel kunt uitwijken. Meer informatie hierover zullen we apart op de website publiceren.

Wij hebben er, ondanks de beperkingen die nog gelden, enorm veel zin in! Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen met één van de bestuursleden. Zoek bij voorkeur contact met de voorzitter Nick Pol (voorzitter@rdbdarts.nl) óf de wedstrijdleider Bram van Schaijk (wedstrijden@rdbdarts.nl).

GAME ON!

Met sportieve groet,

Bestuur RDB